Panduan Isteri Menolak Ajakan Seks Di Bulan Ramadhan

Dari Abu Hurairah r.a, bahawa seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW dan berkata:
“Celakalah saya wahai Rasulullah”
Rasulullah bertanya: “Apa yang mencelakakan kamu?”
Dia menjawab: “Saya telah melakukan hubungan seks dengan isteri saya pada (siang hari) bulan Ramadhan.”
Lalu Rasulullah bertanya: “Bolehkah kamu mencari seorang hamba untuk dibebaskan?” “Tidak!”
“Bolehkah kamu berpuasa dua bulan berturut-turut?” “Tidak!”
“Bolehkah kamu memberi makan kepada enam puluh orang miskin?” “Tidak!”
Kemudian dia duduk. Tatkala itu dibawakan kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam sebakul kurma.
Rasulullah berkata kepadanya: “Sedekahkanlah (kurma) ini”.
Dia menjawab: “Adakah yang lebih miskin dari kami?
Tidak ada yang lebih miskin di antara dua lembah Madinah ini melainkan keluarga saya.”
Mendengar yang sedemikian Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam ketawa sehingga nampak gigi baginda.
Lalu baginda bersabda:
“Pergilah dan berilah makan keluarga kamu (dengan kurma ini).” ([Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1111-1 (Kitab al-Siyam, Bab larangan keras melakukan hubungan seks…)].
Jika begitu bagaimana hendak melakukan hubungan seks di bulan ramadhan? Kepada isteri-isteri di siang hari pada bulan puasa hendaklah menolak ajakan suami untuk melakukan hubungan seks jika tak sanggup kena kifarat. Bukan mudah dan terdaya hendak berpuasa selama dua bulan berturut-turut. Untuk itu boleh melakukan pada waktu malam aktivit seks anda
Seks Bukan Beban
Memang, kadang-kadang hubungan intim selama bulan puasa jadi beban bagi pasangan. Memang meletihkan kerana pada waktu siang, si isteri kena menyediakan hidangan dan juadah untuk berbuka puasa dan sahur. Tetapi melakukan hubungan seks pada waktu malam adalah ibadah juga. Sebab, kita boleh membezakan yang mana wajib dan mana yang Sunnah.
Surah Al-Baqarah ayat 187, menyatakan dihalalkan kepada kamu pada malam Ramadan bersetubuh dengan isteri-isteri kamu. Ayat ini membolehkan hubungan seks di malam hari. Ini bererti hanya di siang hari Ramadan, hubungan seks tidak dibenarkan. Kerana itu, jangan jadikan ia beban. Bukankah hukum agama membolehkan? Jadi nikmati saja hubungan seks itu. Anda tidak perlu merasa bersalah. Justeru itu dapat pahala pula. Bagi isteri, itu sama saja dengan ibadah. Anda pasti tahu, melayani suami termasuk ibadah. Jika dilakukan dengan senang hati, dengan ikhlas bukan paksaan.
Oleh yang demikian, anda boleh menikmatinya dan ia merupakan kewajiban bagi seorang isteri. Jadi sepanjang permintaan suami masih wajar, lakukan saja. Mengapa tidak mahu merasakan kenikmatan hubungan seks itu. Jangan sampai ada perasaan ingin merasa menang dan memaksa. Misalnya, suami yang menginginkan hubungan seks memaksa kehendaknya pada isteri yang sebenarnya yang tidak mahu.
Pada waktu malam memang masa terlalu terhad untuk melakukan hubungan seks. Selepas habis waktu berbuka sudah mula untuk solat maghrib dan kemudian ke masjid untuk solat Isyak dan Tarawih. Masa yang sesuai adalah selepas balik dari masjid jam 10.00 malam sehingga 11.00. Bagi pasangan yang tiada anak boleh melakukan kerana tiada gangguan.
Bagi yang ada anak-anak memanglah tidak sesuai. Anak-anak pada masa itu masih belum tidur lagi. Duduk depan TV dan BW. Yang ada anak-anak, masa yang sesuai jam 1.00 pagi sehingga 2.00 pagi. Jika boleh si isteri boleh tidur dahulu jam 10.00 malam atau selepas melakukan seks yang singkat sebelum bangun jam 3.30 pagi untuk menyediakan sahur dan mandi wajib. Selalunya isteri akan mandi dahulu sebelum menyediakan sahur untuk keluarga kerana tidak selesa selepas melakukan hubungan seks. Terasa melekit dibahagian kemaluan.
Seks Kilat
Berpuasa, mau tak mau, membuat keadaan fisikal Anda melemahkan. Apatah lagi jika Anda suami isteri bekerja pula. Belum lagi waktu kerja yang begitu padat. Oleh kerana itu, waktu yang ada harus dimanfaatkan sebaik mungkin. Kalau Anda biasa melakukan hubungan seks selama 2 atau 3 jam sebelum ini. Pada bulan puasa lakukanlah lebih singkat. Cukuplah hanya satu jam atau setengah jam saja. Seks kilat lebih tepat dilakukan pada situasi seperti ini.
Yang penting aktiviti seks anda tidak terhenti selama sebulan di bulan ramadhan. Walaupun singkat waktunya dalam melakukan hubungan seks adalah lebih baik daripada tidak melakukan langsung. Seks tidak mengenal kata berhenti!.
Mandi Junub
Salah satu sebab yang membuat anda malas bersetubuh pada malam bulan Ramadan adalah kewajiban menyucikan diri (janabah) selepas aktiviti seks. Anda mungkin berfikir harus mandi wajib sebelum waktu imsak tiba. Dan itu membuat Anda berfikir tujuh kali untuk bersetubuh. Padahal, pendapat kebanyakan ulama menyatakan, bagi yang melakukan berhubungan seks di malam hari, tidak harus mandi sebelum terbitnya fajar.
Anda hanya berkewajiban mandi sebelum terbitnya matahari, paling tidak dalam batas waktu yang memungkinkan Anda solat subuh dalam keadaan suci. Anda boleh mandi jam 06.00 pagi. Kerana itu Anda tidak harus bersuci diri sekitar pukul 3.00 pagi. Jadi tidak berasas jika anda juga berpuasa seks di sepanjang bulan Ramadan!
Sumber Asal : DiariHati

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story