Petua Elak Buasir! - JOM BACA


Assalamualaikum.
Setiap kali memasak lauk pauk, kita mesti tak boleh elak daripada menggunakan cili. Tak kira la cili kering atau cili hidup mahupun serbuk cili sekali pun. Bagi saya kan, nak makan nasik kalau tak ada merah merah atau yang pedas pedas, hidup hari tu umpama orang hidu gam yang tak dapat gam ekekekke…over pulak perumpamaan saya tu…Lantakkkkkkkkkkk…ekekekke
Ini cili besar nama nya…
Sape yang tak kenal cili besar, sila ambik tukul dan tukul lah mata masing masing sampai lumat ya. Sejak tadika cikgu semua dah ajar CIIIIIII…LIIIIIII… siap gambar lada merah menyala okkk…
Tapi, kena ingat, cili jugak boleh menyebabkan buasir. Sekarang, saya nak bagitau petua elak buasir…Petua ni, didatangkan khas dari selatan Thai nu (Narathiwat) oleh mak sepupu saya berbelas tahun yang lampau…Ohh saya ada saudara mara kat negara yang orang suke suki mengamuk tu?? Sebelah mak ialah dari sawadikap tu…Sebab tu mata saya tak berapa nak beso kannnn…Cukup stakat itu…sambung len kali…

Untuk elakkan buasir, cili besar atau cili kecik, haruslah dipotong tangkainya sebelum digunakan utuk memasak. Tapiiiii….jangan dipotong tampuknya…


Ni ha, dah saya siap potong tangkai nya tapi tampuk hijau tu dibiarkan aje situ… Pastu boleh la diblend atau ditumbuk sesuai untuk semua acara ok…hihi…
Oh ya, nanti ada pulak yang tanya. Bijik nya tak yah dibuang ke? Bukan ke bijik nya yang sebabkan buasir? Tepuk dada tanya selera okkk… Kalau rajin, buanglah sendiri kemudian baru dikisar.
Tapi bagi saya yang kurang rajin nak buang bijik nya tu, setakat hari ni, alhamdulillah tak pernah pulak ter-buasir akakkakak… Ada khasiat pada tampuk cili tu yang kita tak tahu sebenarnya.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story