Bahayanya bila pakai cermin mata hitam tanpa UV

Assalamualaikum . Harini aku nak share kat korang pasal shades tu ha . Shadess lawa kann bila dipakai lagi2 yang macam JeLo . Sape taknak rasa diri dia ohsemm kann . Dahla pakai shades dengan high heel dia handbag ohsem . Yang lelaki pulak dengan rambut pacak dia . Ewahh tapi kalau pakai cap pasar malam yang takda UV protector , bahaya tauu untuk mata . Jangan ingat semua shades tu sama je .

Struktur mata . ^^


Tahukah anda bahawa anak mata akan membesar bila ke tempat yang gelap ? Haa bila pakai shades , anak mata akan membesar maka akan membenarkan cahaya masuk dengan banyak . UV akan terpantul bila ada UV protector , kalau tak ada ? Hmm terjah jelah kan .

UV masuk dalam mata tu tak bawa kesan ke ? Kesan dia sangatlahh besar . Bila UV masuk, sel sel yang ada dekat mata akan rosak dan TAK AKAN tumbuh balik . Sama macam gigi , bila gigi kekal patah dah takda ganti .  Mata tak macam rambut dengan kulit boleh recover balik . Kesan dia ni haa boleh jadi cacat penglihatan takpun katarak mata / koma mata  . 

Satu lagi yang aku rasa ada kaitan yang tinted kereta tu . Mana tahu kan jumpa yang murah murah tapi kualiti nanhadooooo . Tu pun satu hal jugak 

Haa lepas ni nak beli shades tu takyah lah beli kat tempat murah murah , ada je yang ada UV protector tapi taktaulah berkesan atau tak kann ? Biarlah beli yang mahal asalkan dapat menjaga organ yang satu ni . Sanggup hilang sebab benda 10ringgit ? 

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story