Inilah Lelaki Yang Seumur Hidupnya Menulis Puisi Cinta untuk Isterinya


REPUBLIKA.CO.ID,LONDON – Cinta sejati. Seorang lelaki menerbitkan sebuah buku yang berisikan puisi-puisi yang ditulis sepanjang umurnya untuk isterinya.

Moss Rich, nama lelaki sejati itu, tidak pernah mengadakan pesta untuk merayakan pernikahannya dengan Milly. Mereka tidak memiliki foto pernikahan dan mereka tidak mampu berbulan madu. Tetapi setelah 72 tahun kemudian, pasangan ini menjadi pasangan paling romantis di England.

Pada Hari Valentine tahun ini, Moss Rich yang merupakan veteran Perang Dunia dan sudah berusia 100 tahun itu menjadi penyair tertua disana. Dia memutuskan untuk menerbitkan kumpulan puisi cinta yang ditulis untuk isterinya selama puluhan tahun mereka bersama-sama.

Pasangan ini pertama kali bertemu pada 1939 di sebuah pertunjukan di London’s Unity Teater. Keduanya memiliki perasaan daya tarik antara satu sama lain. JATUH PADA PANDANGAN PERTAMA.

Meskipun pandai menulis puisi, Moss mengakui bahawa ia biasanya cukup malu ketika datang untuk berbicara tentang cinta. “Saya tidak membuka hati saya dan membiarkan semua orang melihat apa yang ada di dalamnya”, katanya. “Puisi saya mengungkapkan apa yang saya pilih untuk berbagi. Tetapi, segala sesuatu tidak dapat dimasukkan ke dalam kata-kata.”

Sekarang lebih dari 150 puisi cinta tercipta selama Moss dan Milly menikmati kehidupan pernikahan 72 tahun. Puisi, yang dibuat dengan tulisan tangan atau ditaip dengan mesin taip peribadinya, semuanya ditandatangani dan diberi tarikh. Semuanya ditujukan Moss untuk mencintai seumur hidup Milly yang kini berusia 93 tahun.

Untuk merayakan pernikahan mereka yang romantik dan bahagia, Moss dan Milly memutuskan untuk menerbitkan koleksi puisi cinta pada hari yang paling romantis tahun, Hari Valentine. Dicetak pada kad pos bergambar dan berjudul ‘A Lifetime of Love’, kad telah dirancang untuk memungkinkan orang lain berbagi kata-kata Moss dengan orang yang mereka cintai.sumber

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story