Khutbah Jumaat Pertama Rasulullah



Khutbah Jumaat Pertama Rasulullah

Memandangkan hari ni hari Jumaat, saya nak post perkara yang berkaitan dengan hari Jumaat...jom kita hayati bersama...InsyaAllah.

Rasulullah melakukan solat Jumaat pertama kalinya di Wadi Ranuna, kira-kira 1 kilometer dari Masjid Quba. Di sana kini berdirinya sebuah masjid bernama Masjid Jumaat.

*****
Segala puji bagi Allah, kepada-Nya saya memohon pertolongan, ampunan dan petunjuk. Sata beriman kepada Allah dan tidak kufur kepada-Nya. Saya bersaksi tiada tuhan selain Allah dan tidak ada sekutu bagi-Nya. Saya juga bersaksi Muhammad adalah hamba dan utusan Allah. Dia telah mengutusnya dengan petunjuk dan agama yang benar, dengan cahaya dan pelajaran, setelah lama tidak ada rasul yang diutus, ketika sedikitnya ilmu dan banyaknya kesesatan pada manusia di kala zaman menjelang akhir dan ajal kian dekat. 

Siapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, dia mendapat petunjuk. Siapa yang menderhakai Allah dan Rasul-Nya, dia melampaui batas dan tersesat dengan kesesatana yang sangat jauh.

Saya berwasiat kepada kalian agar bertaqwa kepada Allah. Ia adalah wasiat terbaik bagi seorang Muslim. Seorang Muslim perlu selalu mengingati akhirat dan menyeru kepada ketaqwaan kepada Allah. Berhati-hati terhadap yang diperingatkan Allah. Kerana itu adalah peringatan yang tiada tandingannya. Ketaqwaan kepada Allah yang dilaksanakan kerana takut kepada-Nya, ia memperoleh pertolongan Allah atas segala urusan akhirat.

Siapa yang selalu memperbaiki hubungan dirinya dengan Allah, sama ada ketika sendirian mahupun di tengah orang ramai, dan dia melakukan semata-mata hanya mengharapkan redha Allah, baginya kejayaan di dunia dan ganjaran pahala setelah mati, iaitu ketika setiap orang mengharapkan balasan atas apa yang dilakukannya. 

Jika tidak melakukan semua itu, pasti dia berharap agar masanya menjadi lebih panjang. Allah memperingatkan kamu akan seksa-Nya dan Allah mengasihi hamba-hamba-Nya
(Surah Ali-Imran : 30)

Dia adalah Zat yang benar firman-Nya, melaksanakan janji-Nya dan semua itu tidak pernah diingkari. Allah berfirman :

Keputusan di sisi-Ku tidak dapat diubah dan Aku sekali-kali tidak menganiaya hamba-hamba-Ku.
(Surah Qaf : 29)

Kerana itu bertaqwalah kalian kepada Allah dalam urusan sekarang mahupun yang akan datang, sama ada secara rahsia atau terang-terangan.

Sesungguhnya barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.
(Surah At-Thalaq : 5)

Dan barang siapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.
(Surah Al-Ahzab : 71)

Sesungguhnya ketaqwaan kepada Allah menghindarkan dari kemarahan, hukuman dan kemurkaan-Nya. Taqwa kepada Allah menjadikan wajah bersinar terang, membuatkan Allah redha dan meninggikan darjat. Lakukan dengan sepenuh kemampuan kalian dan jangan sampai kurang di sisi Allah.

Dia telah mengajarkan kepada kalian dalam kitab-Nya dan membentangkan jalan-Nya untuk mengetahui siapa yang benar dan untuk mengetahui siapa yang dusta.
(Surah Al-Anjabut : 3)

Justeru itu, kamu perlu berbuat baik, sebagaimana Dia berbuat pada kalian dan musuhi musuh0-musuh-Nya. Berjihad di jalan Allah dengan sebenar-benar jihad. Dia telah memilih dan menamakan kalian sebagai Muslim
(Surah Al-Hajj : 78)

Agar orang yang binasa itu binasanya dengan keterangan yang nyata dan agar orang yang hidup itu hidupnya dengan keterangan yang nyata.
(Surah Al-Anfal : 42)

Tiada daya upaya, kecuali hanya dengan kekuatan Allah. Kerana itu, banyakkan mengingati Allah dan beramal demi kehidupan setelah mati. Orang yang membangun hubungan baik dengan Allah, Dia juga mengeratkan hubungan orang itu dengan manusia lainnya.

Kerana Allah yang memberi ketetapan kepada manusia, sedang manusia tidak mampu memberi ketapan kepada-Nya. Dia menguasai manusia, sedang manusia tidak dapat menguasai-Nya. Allah itu Maha Agung. Tiada daya dan kekuatan selain dengan kekuatan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung.


*****
*isi khutbah Rasulullah ini sebagaimana juga disebutkan dalam Tarikh Thabari, Tafsir Al-Qurthubi, Subul Al-Huda wa ar-Rasyad dan Al-Bayan Al-Muhammadi karya Dr Mustafa Asy-Sya’kah. Penjelasan ini juaga diperkuat dengan keterangan Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Katsir

APA YANG KITA DAPAT DARI KHUTBAH NI : 
Allah mengutus seorang Nabi setelah sekian lama tidak ada Rasul dan ketika kejahilan dan kesesatan berleluasa.

Asas iman adalah mentaati Allah dan Rasul.

Orang Islam perlu sentiasa mengingati hari akhirat dan bertaqwa kepada Allah.

Kita perlu berikan perhatian serius terhadap semua peringatan Allah.

Ketaqwaan kepada Allah boleh memberikan pertolongan kepada seseorang yang beriman di hari akhirat.

Orang yang memelihara hubungan dengan Allah sama ada secara sembunyi atau terang-terangan, dia akan mendapat kejayaan di dunia dan ganjaran pahala selepas mati.

Ketaqwaan kepada Allah akan menghapuskan dosa-dosa dan melipat gandakan pahala.

Orang yang mengeratkan hubungannya dengan Allah, Allah juga akan mengeratkan hubungannya dengan manusia lain.

Berbaiklah kepada Allah seperti mana Allah berbaik dengan kita.

Ketaqwaan kepada Allah menjadikan wajah bersinar dan mendapat keredhaan Allah.

Semoga kita sama-sama menghayati khutbah Rasulullah ini dan menjadikannya sebagai pesanan penting untuk diri kita.
hidupbiarbest dunia dan akhirat...sumber

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story