Ternyata Burung Juga Boleh Homose ksual


Walau sesama jantan, burung zebra finch punya hubungan dekat satu sama lain. Perilaku mereka sama intimnya seperti hubungan antara jantan dengan betina.

Ilmuwan Universiti California Berkeley menemukan fenomena “homoseksual” pada burung zebra finch.

Seperti dilaporkan di jurnal Behavioural Ecology and Sociobiology via BBC, Julie Elie dari universiti tersebut mengatakan, “Hubungan antara haiwan boleh jadi lebih rumit, tidak sesederhana jantan bertemu betina, lalu kahwin. Hubungan semacam itu juga ditemukan pada burung."

Awalnya Elie hanya meneliti hubungan dan interaksi sosial antara burung. Tapi ia melihat temuan mengejutkan, pasangan burung sesama jantan berinteraksi seperti layaknya pasangan heteroseksual.

Saat dikurung di kandang yang sama, Dr. Elie melihat keduanya juga memberi salam dengan cara menyundul paruh, seperti perilaku seksual yang dilakukan jantan kepada betina.

Ia juga melakukan percubaan memasukkan betina ke kandang jantan. Dari lapan jantan yang saling berpasangan itu, ternyata lima ekor burung benar-benar mengabaikan si betina.

Saat si betina masuk, mereka terus asyik berinteraksi dengan sesama jantan. Ini menunjukkan bahawa interaksi antara sesama burung zebra finch lebih dari sekadar keperluan untuk reproduksi.


Read more

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story