U-Wei Hj Shaari: Seniman Itu Lebih Tinggi Tarafnya Daripada Ulama


Kami mungkin salah faham dengan apa yang cuba & ingin disampaikan oleh U-Wei Hj. Shaari dalam temubual terbaru beliau bersama majalah Mastika ini. Heh, Mastika.

Pertama kali rasanya kami mengambil sesuatu daripada Mastika untuk dijadikan bahan cerita dan ini pun kerana ianya berkaitan dengan kenyataan seorang penggiat seni.

Memetik kata kata U-Wei Hj. Shaari yang di’tulis wartawan Mastika, pengarah filem Hanyut ini berkata status artis bergelar seniman adalah lebih tinggi tarafnya berbanding ulama.

“Pengkarya bukan sekadar tukang, tetapi aku percaya artis boleh lebih tinggi taraf daripada ulama. Bukan artis picisan aku maksudkan tetapi seniman,” ujar U-Wei Hj. Shaari.

Pengarah filem ini turut menjawab soalan yang mengatakan beliau adalah seorang liberal dan mengakui yang liberal terlalu kecil untuk menampung pendirian & kepercayaan beliau.

“Istilah liberal yang dipantakkan ke atas aku terlalu sempit. Aku lebih daripada liberal. Liberal tidak cukup untuk menampung aku” Huh? You said what nigga?

Rotikaya

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story