Israel Kekurangan Peluru Roket untuk Menangkis Serangan Pejuang Palestine



Iron Dome

Gaza - Dengan pantas roket Fajr-5 pejuang Palestine menembusi wilayah Jerussalem dan Tel Aviv. Sudah pasti bahawa Israel telah mengalami kekurangan sistem pertahanan udara yang di kenali sebagai Iron Dome.

Telah dilaporkan, roket Iron Dome ini beroperasi selama 24 jam akan tetapi permintaan dari askar Israel sangat banyak dan terdesak menyebabkan cadangan menggunakan roket untuk menghalang serangan udara semakin sedikit.

Berita dari Radio Iran menyatakan, meskipun seluruh sektor di kilang itu beroperasi secara maksimum, permintaan untuk memproduksikan roket tetap tidak sanggup memenuhi permintaan Askar Israel. Oleh kerana itu, para pengurus kilang berusaha menyiasat dengan membangunkan lebih banyak kilang.

"Kilang alutsista Rafael yang beroperasi secara maksimum ternyata hanya mampu memproduksi peluru roket Iron DOme sebanyak 12 peluru roket. Padahal untuk menjatuhkan peluru roket pejuang Palestine, ia memerlukan 2 perluru roket untuk mangalahkan peluru dari Palestine.", tulis Irib.

Selain Rafael, perusahaan Alta jue membantu untuk memproduksi roket-roket untuk memenuhi keperluan Iron Dome. Sebelum memulakan perjalan menuju ke Gaza, askar Israel mengumpul peluru roket tersebut. Namun, kerana tersalah kira dalam jumlah kemampuan perluru roket dari Hamas, peluru roket Israel tidak mencukupi.

Untuk membuat perluru roket Iron Dome ini memerlukan kos yang tinggi. Satu peluru memerlukan USDS40 ribu. Selama peperangan beberapa hari ini, Israel sudah melancarkan 360 peluru roket Iron Dome. Ertinya, Israel telah mengeluarkan dana USD14,4 juta hanya untuk memproduksi peluru roket.sumber

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story