Polis Kedah Tahan 36 Individu Bergaduh

Datuk Ahmad Ibrahim

ALOR SETAR – Polis Kedah menahan 36 individu dipercayai terlibat dalam insiden pergaduhan di Sungai Petani.
Ketua Polis Kedah Datuk Ahmad Ibrahim berkata, semua tahanan yang berumur antara 18 hingga 30-an itu kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda, di Sungai Petani.
Beliau berkata, tangkapan terakhir dibuat pada 4.30 pagi semalam di sekitar Sungai Petani dan akan menahan beberapa lagi suspek berdasarkan maklumat diperoleh menerusi soal siasat ke atas tahanan.
“Kita tangkap semua terlibat. Daripada tangkapan itu, ada pertuduhan yang akan kita buat tidak lama lagi. Polis tak akan berkompromi dengan sesiapa lakukan provokasi sehingga
mencetuskan hura-hara. Polis juga akan pantau tempat terlibat dan pastikan keadaan terkawal,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah, di sini semalam.
Mengenai pihak yang menyebarkan maklumat palsu menerusi media sosial, blog dan khidmat pesanan ringkas (SMS) bahawa berlakunya rusuhan di daerah Kuala Muda terutama Sungai Petani, Ahmad berkata, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) negeri akan menyiasat dan mengambil tindakan ke atas pihak yang menyebarkan maklumat yang tidak benar berkaitan situasi di daerah berkenaan.
“Pengamal media sosial diingatkan supaya menghentikan penyebaran berita yang tidak benar. Kalau nak beri maklumat, beri maklumat yang tepat supaya masyarakat tahu apa sebenarnya terjadi di Sungai Petani.
“Jadi kalau kita keluarkan berita berbentuk sensasi dan provokasi yang tidak betul, ini membuatkan masyarakat baca dan saya bimbang berita ini akan diterima pakai,” katanya.
Katanya, berita palsu boleh menyebabkan masalah lebih besar lagi apabila masyarakat percaya berita itu.
“Tentu ada puak atau kaum tak berpuas hati. Sedangkan berita ini bukan betul, tidak berlaku pun,” katanya.
Katanya, semua pihak khususnya orang ramai di Sungai Petani diingatkan agar tidak terpengaruh dan mendapatkan berita tepat dari polis. - Sinar Harian Online

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story