Perhutanan Siasat P’bunuhan Harimau Dahan

Harimau Dahan

KUCHING – Perhutanan Sarawak menyesali perbuatan menembak dan membunuh harimau dahan, juga dikenali sebagai harimau akar, yang semakin pupus, di Saratok minggu lalu dan menegaskan siasatan penuh dan segera sudah dijalankan.
Pengawal Hidupan Liar Perhutanan Sarawak yang juga Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ali Yusop, berkata hari ini laporan awal menunjukkan haiwan malang itu termasuk ke halaman sebuah agensi kerajaan dan ditembak mati oleh seorang awam yang tidak menyedari tentang statusnya sebagai haiwan yang dilindungi.
Dalam satu kenyataan, beliau berkata orang ramai tidak harus mendekati, menangkap atau mencederakan sebarang haiwan yang tidak diketahui yang mereka temui, sebaliknya menghubungi segera Perhutanan Sarawak dan menyerahkan kepada kakitangannya yang terlatih untuk menangani situasi.
Harimau dahan (nama saintifik: Neofelis diardi), jenis harimau terbesar di Borneo, juga terdapat di India, China Selatan, tanah besar Asia Tenggara dan Sumatera dan jumlah populasinya dianggarkan kurang dari 10,000 ekor. – BERNAMA


Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story