Apa Jadi Kat Budak Yang Ubah Lagu Negaraku Kepada Tanah Tumpah Maniku?

tanah tumpah

Beberapa minggu lalu, beberapa buah blog tempatan telah memuat naik entri mengenai seorang pemegang akuan Facebook dengan nama Mohd Farizal.
Farizal yang didakwa adalah pelajar Universiti Malaysia Terengganu (UMT) telah mengubah lagu Negaraku dengan lirik yang amat sekali menghina maksud asal lagu kebangsaan itu.
Perkara itu dibuat melalui salah satu status akaun Facebook miliknya.
Antara lirik yang dimasukan Farizal adalah seperti;
Negaraku, tanah tumpahnya maniku
Tuhan, matikanlah raja kita, masuk kubur
Ketika penulis mula-mula melihat lirik-lirik itu, penulis beranggapan bahawa ia adalah kerja Red Bean Army yakni cybertropers DAP yang kerja mereka memang menghina raja, merendahkan bangsa Melayu dan memburukan hubungan antara kaum serta menabur fitnah untuk memburukan kerajaan di alam siber.
Namun, penulis agak terperanjat apabila banyak blog yang berkata ia memang perbuatan seorang anak Melayu.
Rendahnya nilai dan jati diri budak Melayu zaman kini. Belajar di universiti awam yang antaranya bertujuan memberikan kepada anak-anak Melayu yang keputusan tak berapa elok peluang pengajian sehingga ke peringkat menara gading tapi hendak bersikap anti kerajaan sampai begitu sekali.
Kalau nak benci pun ada tahap dia.
Mungkin dia lupa, kalau bukan kerana dasar UMNO yang berjuang untuk Melayu mendapat kelebihan sebagai bumiputera di negara ini, ramai yang sekadar jadi kuli dan pencacai angkat najis tokey-tokey DAP semata-mata dan pintu pagar universiti pun mungkin tak dapat nak tengok.
Apa pun, Farizal ni mesti ada sikit otak kalaupun tak banyak pun untuk dia berfikir bahawa tindakannya itu adalah salah, namun dia tetap buat.
Justeru, dia harus dihukum atas kesalahannya dan itu satu poin yang tidak boleh dipertikaikan oleh sesiapa.
Kalau budak 5 tahun tersalah cakap kita faham la kerana akal fikirannya masih dalam proses berkembang, tapi kalau budak sudah besar panjang buat camni, maka dia harus berani memikul kesan dari perbuatannya.
Farizal perlu diambil tindakan oleh pihak berkuasa. Bukan untuk membalas dendam tetapi untuk dia dan generasi muda yang lain faham bahawa ada batas dalam berpolitik dan ada batas bila melibatkan maruah negara.
Penulis sehingga kini tidak tahu apakah perkembangan kes berkenaan kerana ia juga telah dilaporkan oleh beberapa media arus perdana. Tidak nampak pun ada sebarang penahanan yang dilakukan pihak polis setakat ini.
Mengapa dia tidak diambil tindakan? Dalam isu menghina negara dan raja, tindakan perlu bersifat telus dan adil tanpa mengambil kira jantina, agama dan bangsa.
Yang pasti, sudah tiba masanya untuk Farizal menumpahkan air maninya di penjara!

Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story