Kecoh Alibaba Tukar Nama Aplikasi Jadi ‘Babi Terbang’

fliggy

BEIJING — Ketika umat Islam di Malaysia kecoh membantah penggunaan nama ‘anjing’ pada nama makanan yang dijual rangkaian premis Barat terkenal Auntie Anne’s, lain pula halnya di China.

Teguran minoriti Muslim tempatan agar portal jualan Internet gergasi China, Alibaba dapat ubah kembali nama salah satu aplikasinya yang menggunakan perkataan ‘babi’ mencetuskan perdebatan sengit dalam kalangan netizen.
Isu panas itu bermula apabila Alibaba menggantikan nama aplikasi tempahan perjalanan Alitrip kepada Flying Pig atau ‘Babi Terbang’ yang disingkatkan menjadi Fliggy, menurut stesen berita antarabangsa BBC pada Rabu.
Perubahan nama berbaur najis mughallazah itu disuarakan seorang ahli perniagaan Uighur beragama Islam, Adil Memettur yang memiliki ratusan ribu pengikut dan mengkritiknya menerusi jaringan sosial terkenal China, Weibo.
Adil menyatakan bahawa aplikasi tersebut agak popular dalam kalangan minoriti kerana membolehkan pesanan tempahan oleh pengguna yang ejaan nama mereka tidak seperti majoriti rakyat China lain bukan beragama Islam.
“Namun, kini Alitrip ganti namanya jadi ‘Babi Terbang’. Saya hanya dapat memadamnya dan mungkin semua rakan saya yang Muslim juga, kerana perkataan ‘babi’ adalah jelas haram buat umat Islam di seluruh dunia,” katanya.
Alibaba ujar beliau sebagai firma bertaraf antarabangsa sepatutnya ada mempertimbangkan sensitiviti masyarakat Muslim kerana ajaran Islam menetapkan nama sesuatu barang boleh beri kesan kepada kepercayaan penganutnya.
fliggy1
Namun, kritikan Adil memicu ejekan ramai pengguna Weibo dengan ramai mempersoalkan apakah ini juga bererti China harus menghapus semua rujukan ‘babi’, baik dalam budaya popular semasa mahupun karya kesusasteraan.
“Kita masing-masing ada gaya hidup. Kami tidak paksa anda untuk hidup sesuai dengan peraturan kami, tetapi anda tidak boleh memaksa kami ubah undang-undang,” kata seorang pengguna Weibo dikenali sebagai Fireflyinred.
Adil bagaimanapun didapati sudah memadam mesej kontroversi berkenaan dan pada 30 Oktober lalu menulis catatan baharu yang isinya meminta maaf jika ada netizen di China tersinggung dengan teguran ikhlas berkenaan.
Alibaba dalam pada itu menjelaskan kepada pihak BBC bahawa perubahan nama aplikasi tersebut sebenarnya ditujukan untuk menarik ramai pelanggan yang lebih muda dan tiada niat menimbulkan kemarahan umat Islam.
“Kami meliputi kepelbagaian dan menghormati semua agama. Perubahan nama dimaksudkan untuk mencerminkan aspirasi demografi tempatan agar mengejar mimpi, duduk santai dan menikmati hidup,” kata jurucakap Alibaba.
‘Babi’ memiliki tempat yang cukup penting dalam budaya mahupun kehidupan masyarakat China dan haiwan najis mughallazah itu tidak hanya sekadar makanan daging sumber protein popular kepada penganut bukan Islam.
Pemerintah China sendiri malahan ada cadangan perancangan program babi nasional untuk menghadapi isu kekurangan bekalan di pasar, selain juga menjadi sebahagian daripada cerita rakyat dan kalendar zodiak Cina.
fliggy2
Mungkin itulah yang membuatkan ‘panasnya’ reaksi atas komentar jujur Adil, sehingga ramai netizen tempatan berani menghina atau menjadikan agama Islam dan budaya etnik Uighur sebagai bahan jenaka pada masa ini.
Bagaimanapun perdebatan berhubung penggunaan nama ‘babi’ itu juga mencerminkan jurang jauh pemahaman antara minoriti umat Islam dengan majoriti rakyat China yang didominasi daripada suku Han beragama Buddha.
Umat Muslim di China yang berjumlah kira-kira 21 juta orang, kebanyakannya terdiri daripada suku Hui dan Uighur, hanya mencapai sekitar 1.6 peratus daripada keseluruhan penduduk di negara terbesar Asia timur itu.
Wilayah Xinjiang di barat China, tempat tinggal sebahagian besar kaum Uighur, kini berdepan sejumlah kekacauan dan penduduk mendakwa mereka semakin disisih secara ekonomi atau budaya susulan kemasukan pendatang Han.
Keganasan di provinsi itu sering dikaitkan dengan tindakan pasukan keselamatan China ke atas militan pejuang kemerdekaan tempatan dan kelompok hak asasi domestik ekoran kawalan ketat oleh pemerintah pusat Beijing.
Namun di tengah-tengah perdebatan yang panas itu, seorang penulis blog terkenal China, Han Dongyan masih menyerukan semua pihak agar lebih bertenang dan saling hormat-menghormati antara kepelbagaian penduduk.
“Jangan anggap semua Muslim sama, (Adil) sudah buat kesilapan dan dikritik, tetapi usah menanggapi hal ekstrem dengan ekstrem yang lain serta anggapnya sebagai sama. Itu juga salah,” katanya. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA




Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story