‘Tolonglah Datang, Makan Percuma Pun Tak Apa’


image


BERASA sedih melihat buah-buahan terbiar dan tidak laku dijual, seorang pemilik kebun di Lubok Stol, Rantau Panjang, Kelantan merayu orang ramai untuk datang serta makan buah di kebunnya secara percuma.

Menurut Ramli Che Ngah, 52, buah-buahan itu akan menjadi baja sekiranya terbiar begitu sahaja.
“Tolonglah datang, makan percuma pun tak apa. Saya sedih tengok buah buruk begitu sahaja, nak jual pun tak laku, lambat laun jadi baja,” katanya kepada Sinar Harian.
Jelasnya, dia ada cuba menjual buah-buah tersebut, namun terkejut apabila ada pihak yang mahu membeli dengan harga 10 sen sekilogram.
Sedangkan, upah memanjat sahaja melebihi harga itu menyebabkan dia mengalami kerugian sekiranya berniat mahu menjual hasil pertanian tersebut.
“Kalau nak beli dengan harga 10 sen, tapi saya perlu tanggung upah panjat pokok sebanyak 30 sen, lebih baik saya sedekah buah-buahan ini pada penduduk kampung,” katanya yang mempunyai 100 pokok rambutan, 20 pokok rambai, 150 pokok dokong dan selebihnya pokok petai.
1
Sementara itu, Ramli yang mengusahakan kebun seluas 1.6 hektar mengharapkan Jabatan Pertanian atau Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) membantu penduduk untuk memasarkan buah-buahan tempatan ke pasaran luar negeri.
Tambahnya, buah-buah tersebut mendapat permintaan tinggi dalam kalangan penduduk luar Kelantan antaranya Johor Bahru.
“Kami rayu pemimpin kerajaan negeri membantu meringankan beban kami dengan mengadakan pelbagai promosi antaranya program makan buah di kebun.
“Bukan saya sahaja, malah lebih 80 peratus penduduk di mukim ini mempunyai kebun buah dan menghadapi masalah sama saban tahun,” katanya.
Sumber: Sinar Harian


Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story