Takkan 7 Hari Nak Pulih Bekalan Air?

Bekalan Air

KUALA LUMPUR – Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) diminta tampil menjelaskan mengapa ia memerlukan sehingga 7 hari untuk memulihkan sepenuhnya bekalan air di beberapa kawasan di ibunegara yang terjejas berikutan kegagalan stesen pam penggalak Wangsa Maju Sabtu lalu.
Gabungan Persatuan Penguna-Penguna Malaysia (Fomca) merasakan tempoh itu sebagai terlalu lama untuk berlaku di bandar terbesar di negara ini.
Pengarah Komunikasinya, Mohd Yusof Abdul Rahman memberitahu Mynewshub, kerosakan adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan dalam apa jua bidang tetapi tempoh pemulihan terutama untuk bahan penting seperti air tidak boleh mencapai tempoh yang keterlaluan.
“Syabas perlu tampil menjelaskan mengapa begitu lama baru bekalan akan pulih sepenuhnya? Apakah rancangan luar jangka atau alternatif yang dimiliki Syabas untuk memastikan bekalan dipulihkan dalam tempoh yang terpantas bila berlaku kerosakan.
“Dalam kes terbaru ini, kita hendak tahu apa yang sebenarnya berlaku, apakah bila dah rosak baru nak mula buat tempahan barangan, kita perlukan penjelasan,” katanya ketika dihubungi di sini.
Beliau sehubungan itu mahukan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) agar tampil menyiasat dan meminta penjelasan daripada Syabas terhadap isu pemulihan semula bekalan air di kawasan-kawasan tertentu ibu negara yang memakan masa sehingga 7 hari.
Kata Mohd Yusof, apa yang berlaku adalah tanggungjawab SPAN juga dan suruhanjaya itu diminta agar tidak berdiam diri semata-mata.
Pusat Perkhidmatan Pelanggan Syabas (Puspel) memalui Twitter mereka memaklumkan bahawa bekalan air permasalahan di Wangsa Maju akan hanya pulih dalam tempoh satu minggu.
tweet bekalan air pulih
Facebook dan Twitter Puspel dibanjiri persoalan pengguna yang risau memandangkan esok hari pertama persekolahan dan ramai warga kota yang bercuti Tahun Baru hari ini akan mula berkerja.
Ramai yang marah dan mendakwa tempoh bekalan air terputus itu sebagai terlalu lama.sumber

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story