Bahase budak Kelantan Celup


Bahase budak Kelantan Celup

1999 aku pindah TM dari Kota Bharu, Kelantan…
sampai sekarang, tak pindah-pindah dah…
Yes, aku cakap Kelantan lagi.
Tapi dalam rumah je, dengan kengkawan sini, takdenye faham…
Biasela tu…
Dan lidah aku tak terbelit macam, waktu yang same aku kol my dad, pastu aku cakap ngan kawan aku…
Stay cool bahase kelate dengan ayah, bahase sini dengan member…
Aku memang tak biase cakap bahase Kelantan dengan oraong Kelantan setelah lame tinggal di TM.
Means, cikgu aku pun Kelantan tapi aku cakap luar ngan die.
Tapi.
itu.
berubah.
bile.
aku.
berkawan.
dengan.
Mizah.
boleh juge dengan Fifah.
Mereka berdua adalah kawan sekampus aku. So of course la mereka dari atas timur sane.
LOL, bile kali pertame berkenalan dengan due orang tu. Sebab tak biase aku cakap luar..
Untuk beberape hari dan setelah berganti minggu, lidah aku jadi berbalas perbualan bahase KKelantan yang sering kali aku gune dalam rumah la…
Sampai sekarang.
Sehingga, aku jadi terbelit lidah cakap dengan member yang bukan Kelantanian.
perpelrpeelepbeleelebeeluup…
cam tu la lidah aku, jadi susah…
Aku duk cakap ngan Fifah, Syikin budak Johor masuk, meh ko amek bahase Kelantan aku. jadi susah nak jadi cam dulu.
Kengkadang aku tercakap luar ngan Fifah, jadi, YEK…
Yek, wek, bile aku berbahase cam ni ngan Fifah…
geli kut…
TAPI….
Orang kate, aku pekat lagi bahase Kelantan. Orang2 itu adelah orang bukan Kelantan.
TAPI pure Kelantan yakni Mizah, kate aku ni Kelantan celup. LOL, die kate aku dah tak pekat dah!
Yes, i just realise, banyak vocabulary yang aku tak gune.
Jom tengok…
Hok aku guno
Hok ore kelate guno
Umi, nok plastikUmi, nok supik.
Eh, jange cayo, dio nipu. dio tok study pun, dio kluar gi jale-jale…Eh, jange cayo, dio blawok/ wat lolok. dio tok study pun, dio tubik gi derak…
Aku tok biaso la…Aku tok beso la…
Tok habis2 buli ore dio ni…Wak mapuh ore dio pah ceroh…
Jap la, banyok lagi makane ni.Meta la, blana lagi makane ni…
Aboh, nok duit singgit…Aboh, nok pitis seria…
Mace mano heh? Natikae lewat…Lagu mano deh? Guano deh? Lamoke lewat…
Doh tu?Pah tu? / Gak?
Doh sembuh doh ko?Doh sia doh ko?
Dio toh pernoh cuci tandah!Dio tok rajin cuci jambe!
Pingge die serabut la!Pingge dio kuca lana la!
Dio main keja-keja…Dio main hungga…
Bagi la kat dio…Buwi la kat dio…
Bagi tau dio, aku malas nok gi rumoh dio…Royak kat dio, aku malas mari dumoh dio…
Budi bahse budaye kito…
Baru ku sedar tak banyok vocab Kelantan yang aku gune dan banyak lagi…
ku gune KENAPO, instead of Bakpo…
lol, Bahase Kelantan pun ade Kate penguat… LOL…
Hite llege… hihihi
Mizah oi, betul la mung…
panjat= rhukah, langgar=tepuh…
dan aku tak gune dah, saem, saem2… kawe-kawe…
dan banyak lagi bile aku try google mane tau aku ade tertinggal…
LOL, banyak wei….
p/s: Sory aku bese2 je takde semangat cinte bahase ibunda atau dah aku duk sini kenala gune bahase sini…
So, aku takk perjuangkan ape2. Saje bercerite…
image
image
Slamat malam…
Budi Bahase budaye kite…

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story