Jokowi Tukar 5 Menteri & Setiausaha Kabinet



PRESIDEN Indonesia, Joko Widodo atau lebih dikenali sebagai Jokowi membuat pengumuman rombakan kabinetnya hari ini dengan perlantikan lima menteri dan Setiausaha Kabinet baru.
Menurut laporan media negara seberang, Kompas, perlantikan tersebut dibuat bersama pengguguran lima individu dari jawatan sebelumnya manakala seorang lagi bertukar portfolio.

Jokowi Bakal Pecat Menteri Yang Gagal Capai Prestasi

INDONESIA-ELECTION-JOKOWI
Perlantikan tersebut dibuat sejurus selepas Rano Karno diangkat menjadi Gabenor Banten di Istana Negara, Jakarta, sebentar tadi.
Luhut Binsar Panjaitan dilantik sebagai Menteri Koordinator Politik, Hukum dan Keamanan bagi menggantikan Menko Polhukam Tedjo Edhy Puritjatno.
Seterusnya, bekas Gabenor Bank Indonesia, Darmin Nasution dilantik sebagai Menteri Ekonomi manakala penyandang sebelumnya Sofyan Djalil ditukarkan ke Kementerian Perencanaan Pembangunan Nasional.
Selain itu, baki jawatan yang bertukar tangan adalah Menteri Maritim (Rizal Ramli), Menteri Pedagangan (Thomas Lembong), dan Setiausaha Kabinet (Pramono Anung).
Sebelum ini, Jokowi didesak oleh ahli parti serta masyarakat Indonesia agar merombak kabinetnya dalam usaha untuk mengatasi kelembapan ekonomi yang melanda negara itu sekarang.
Menurut laporan, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Indonesia berkembang pada 4.67 peratus pada suku kedua tahun ini, lantas mencatatkan kadar paling perlahan dalam tempoh enam tahun. – MYNEWSHUB.CC
Laporan Rombakan Kabinet Jokowi Hari Ini

Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

Loading...

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story