Tahfiz Perlu Turuti Piawaian Keselamatan – TPM


KUALA LUMPUR – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi tiba di Institut Perubatan Forensik (IPFN), Hospital Kuala Lumpur diiringi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki sekitar jam 4 petang tadi.

Zahid bersama Asyraf melawat keluarga mangsa yang terkorban dalam tragedi kebakaran yang berlaku di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Datuk Keramat awal pagi tadi.
Menurutnya, semua pusat tahfiz perlu mengambil berat tentang soal keselamatan premis dan mematuhi piawaian keselamatan yang telah ditetapkan Jabatan Bomba dan Penyelamat bagi mencegah perkara yang tidak diingini berlaku.
“Saya ingin ulangi bahawa kita ada Dasar Pendidikan Tahfiz Negara dan ini harus diikuti walaupun sementara (sedang dirangka). Ciri-ciri keselamatan yang digunapakai oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat mesti diikuti,” katanya.
Tambahnya lagi, pihak bomba telah menyediakan latihan kebakaran untuk pusat-pusat tahfiz.
Beliau yang juga melakukan tinjauan di Unit Forensik HKL itu berkata, pengecaman mayat sedang dijalankan.
“Saya telah melakukan tinjauan di Unit Forensik untuk melihat DVI (disaster victim identification).
“Pengenalan mangsa sedang dijalankan menggunakan elemen DNA,” katanya.
Dalam pada itu, pihak kerajaan juga akan memberikan bantuan kepada keluarga mangsa sehingga peringkat pengebumian selesai. – MYNEWSHUB.CC




Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story