[INFO] Bruce Lee Vs Silat


Bruce Lee merupakan lagenda dalam dunia seni beladiri. Kalau tak kerana jasa2 Bruce Lee, orang putih tak reti nak berkungfu. Boleh dikatakan, Bruce Lee adalah orang yang memperkenalkan kung fu di Hollywood.

Pada zaman kegemilangannya, Bruce Lee masih muda. Umur awal 30 tahun. Beliau belajar daripada semua orang dan sanggup mengajar kepada semua orang. Ini adalah revolusi pada masa itu kerana kesemua mahaguru kungfu hanya mengajar ilmu kungfu kepada orang Cina sahaja, tidak kepada bangsa asing terutama orang2 putih.

Bruce Lee ni mencipta sistem tempur bernama Jeet Kun Do, yang mana adalah falsafah beladiri yang bebas menggunakan apa sahaja teknik. Just take whatever useful & good to you. Kira macam kungfu rojak leer. janji boleh menang.Dalam keghairahan inilah, Bruce Lee mencabar mana2 sahaja mahaguru yang hebat2 pada masa itu untuk test power. Bruce Lee memang hebat. beg pasir boleh pecah sekali sepak sahaja.

Bruce Lee suka cabar orang lain yang hebat2.Antaranya ialah Mahaguru Silat gayong malaysia, Dato Meor Abd. Rahman. kebetulan, adalar suatu hari tu, Dato Mahaguru pi travel overseas. Flight yang dinaikinya stop untuk transit di Hong Kong. Kebetulan, ada orang report kat Bruce Lee. Apa lagi, Bruce Lee pun terus ke airport untuk bertemu Dato Mahaguru. Bruce Lee nak test power hebat mana silat melayu. Dia tak puas hati sebab dah ramai mat salleh tewas kat Dato Mahaguru.

Dipendekkan cerita, diorang pun lawanlah secara tertutup kat dalam bilik VIP. Bruce Lee telah melambung terkena pukulan Dato Mahaguru.

Beberapa bulan selepas itu, Bruce Lee mati akibat penyakit misteri.
 
BENARKAH CERITA NI?

Sumber dari SINI

1 comments:

KHai said...

Mungkin ia satu kebetulan ataupun ada kebenarannya juga kerana kecederaan dalaman... Ialah manalah tahu Bruce Lee kena jurus pukulan batin...

Kalau sampai Bruce Lee melambung terkena pukulan Dato Mahaguru... Itu bukan lagi kuasa manusia biasa melainkan kuasa batin...

http://kedaiebooksmalaysia.blogspot.com/

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story