[INFO] Kawal Mimpi?


Tahukah anda mimpi boleh dikawal? Hehe. Jum baca mngenai Lucid Dream.

Antara teknik-teknik yang diguna untuk mencapai Lucid Dream adalah:-

Wake-Back-To-Bed (WBTB)
Mnemonic Induction of Lucid Dream (MILD)
Dream Initiated Lucid Dream (DILD)


Ini cuma sebahagian saja teknik-teknik bagi mencapai Lucid Dream.

Dalam keadaan sedang mengalami Lucid Dream, pelbagai perkara yang boleh dilakukan, antaranya terbang, berjumpa orang yang jauh, pergi ke tempat yang jauh dan banyak lagi.


Apa yang menarik tentang Lucid Dream adalah, kita seolah-olah merasai bahawa keadaan kita bermimpi itu adalah realiti sepertimana yang kita alami dalam kehidupan seharian. Segala deria kita berfungsi dengan baik ketika kita sedang mengalami Lucid Dream.

Secara sainifiknya, ketika mengalami Lucid Dream, minda seseorang itu akan sedar, manakala tubuhnya akan tidur. Ini bermakna, tiada hubungan secara langsung antara minda dan tubuh fizikal seseorang ketika mengalami Lucid Dream. Oleh sebab itu lah, Lucid Dream adalah selamat untuk dinikmati.

Kelebihan.
Tahukah anda, ahli saintis Jerman tersohor, Albert Einstein mendapat ilham memperkenalkan formula E=mc² melalui pengalaman Lucid Dream yang dialaminya. Albert Einstein telah bermimpi menunggang cahaya dalam Lucid Dream beliau! 

Dan juga pengarah filem fantasi Alice In Wonderland, iaitu Lewis Carrol juga mendapat idea membuat filem fantasi itu setelah mengalami pengalaman Lucid Dream dimana beliau mengembara ke dunia fantasi yang asing.

Berikut pula adalah video dimana seorang individu yang telah mendapat ilham mencipta lagu melalui pengalaman beliau mengalami Lucid Dream.



Deskripsi video ini. "I once had a lucid dream and sat at a piano in this dream. I told myself I was going to play something I've never heard before and sure enough played a song I never heard before. After a few months of developing it resulted in this.Right now I am currently working on a CD and continue to compose lots of music."-Isaac Stearns


Untuk pengatahuan lebih lanjut search di google. Ada banyak. Search Lucid Dream Nanti keluar result english. :)

Good Luck

1 comments:

Muhammad Rosdi Lucid Dream Malaysia said...

Betul info yang di perkatakan itu..
info lebih lanjut sila ke:
http://kawalmimpi.blogspot.com

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story