Ibu Cubit Anak Hingga Lebam Didenda RM7,000



MELAKA – Seorang pembantu kedai  makan didenda RM7,000 oleh Mahkamah Sesyen  di sini hari ini selepas mengaku bersalah mencubit  tangan anak kandungnya sehingga lebam, Julai  tahun lalu.
Sekiranya gagal melunaskan denda, Hakim  Zaharah Hussain memerintahkan supaya  Maszuridah Kuming dipenjara selama enam  bulan.
Maszuridah, 34, sebagai orang yang mempunyai  penjagaan ke atas seorang kanak-kanak lelaki  berusia lima tahun didakwa telah mengabai dan  mendedah sehingga menyebabkan kecederaan  mangsa.
Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu di  sebuah rumah di Batu 7 1/2, Bukit Rambai di sini  pada pukul 9 malam, 20 Julai tahun lalu.
Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 31  (1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang  memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih 10  tahun atau denda tidak lebih RM20,000 atau  kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Ketika kejadian, mangsa dikatakan telah datang ke  bilik ibunya di rumah itu dan meminta supaya  ditukarkan pakaian yang bersih.
Bagaimanapun, tertuduh yang sedang menghisap  dadah telah mencubit dan memukul anaknya  selepas mangsa mengambil sendiri pakaian di  dalam almari.
Tertuduh yang tidak diwakili peguam ketika rayuan  memohon hukuman ringan dan berjanji tidak akan  mengulanginya lagi.
Timbalan Pendakwa Raya, Mahmoodah Abdul  Latif yang mengendalikan pendakwaan  bagaimanapun memohon hukuman setimpal  dikenakan.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story