TABIAT BURUK YANG MENJADI PENYEBAB KEROSAKAN OTAK



10 TABIAT BURUK YANG BOLEH MEROSAKKAN OTAK ;
1. Tidak mengambil sarapan pagi – Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.
2.Terlebih makan - Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkankuasamental otak.
3.Perokok - Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh menga kibatkan penyakit ‘Alzheimer’.
4.Penggunaan gula yang berlebihan – Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan proteindan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.
5.Pencemaran udara – Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.
6.Terlebih tidur – Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masatidur yang panjangboleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.
7.Menutup muka ketika tidur - Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepadaotak.
8.Membiarkan otak bekerja - semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat- Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.
9.Kurang berimiginasi - Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnyaberimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otakmenurun.
10.Jarang berfikir – Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif.
Oleh itu,perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita. Semoga panduan ini bermanfaat kepada kita semua ya.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story