Hikmah Solat Tahajjud



Fadillah atau faedah mengamalkannya : 

1.Diberikan keistimewaan oleh Allah 

Orang-orang yang sentiasa melakukan sembahyang malam akan diberikan keistimewaan oleh Allah S.W.T. dengan suatu keistimewaan yang tidak diperolehi oleh orang-orang yang tidak mengerjakannya. Ini ditegaskan oleh Allah S.W.T. dalam firman-Nya seperti yang telah termaktub di dalam al-Quran ertinya : 

"Apakah kamu hai orang-orang musyrik yang lebih beruntung atau orang-orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, dalam keadaan takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah, adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya hanya orng-orang ynang berakallah yang dapat menerima pelajaran." 

2. Mencegah dosa dan menghalau penyakit 

Sembahyang malam yang kita kerjakan itu adalah sebagai salah satu jalan bagi kita untuk mendekatkan diri kepada Allah sebagai penebus segala keburukkan pencegah dosa dan dapat menghindari penyakit dari tubuh badan kita Salman Al-Farisi berkata bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda :

"Kerjakanlah sembahyang malam sebab itu adalah kebiasaan orang soleh sebelum kamu, juga suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada tuhanmu penebus segala keburukan, pencegah dari melakukan perbuatan dosa dan dapat menghalau penyakit dari badan." 

3. Mendekatkan diri kepada Allah.

4. Orang yang melakukannya termasuk dalam golongan orang yang berzikir.

5. Orang yg mengerjakannya akan diberi ganjaran syurga. InsyaAllah .

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story