Melayu Mudah Percaya Berita Yang Tidak Sahih



Teringat sebuah kisah bila rasulullah mintak dua sahabat dia siasat sebuah tempat yang dikatakan (khabar angin) sudah menjadi kafir. Dua sahabat ini pun datanglah ke tempat tu. tiba-tiba bila mereka sampai je, sekumpulan penduduk kampung tu datang berlari-lari ke arah sahabat berdua.

Dua sahabat ini pun lari dan jumpa semula Rasulullah. Mereka kata ketika kami sampai di tempat ini, tiba-tiba sekumpulan penduduk datang menyerang kami ya rasulullah. Namun, rasulullah yang bijak tidak terus percaya dua sahabatnya ini.Rasulullah selidik lagi kes ini.

Kemudian tidak semena-mena, datang penduduk kampung ini tadi dan berjumpa Rasulullah. Ya rasulullah, tadi kami nampak dua sahabatmu datang, lalu kami beramai-ramai datang untuk menyambut kehadiran mereka tetapi kami dapati mereka lari.

p/s: moral of the story anda fikirlah sendiri. Kalau benci dengan Najib pun, jangan mudah-mudah mempercayai berita-berita yang belum tentu betul atau tidak. Sumpah Najib anda ragui, tidak kisah tetapi kenapa AKUAN BERSUMPAH orang kafir anda boleh percaya?

Jangan mudah percaya berita, selidik dahulu. Orang bukan islam buat akuan bersumpah kita percaya bulat-bulat. Kenapa orang islam sendiri bersumpah, kita bermati-matian mengutuk mereka? Pesan rasulullah, jangan sesekali kita mengkafirkan saudara muslim kita yang mengucapkan kalimah laailahaillallah.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story