KOS UNTUK MEMBUAT SEBUAH IPHONE 6 DIRUNGKAI



Baru-baru ini, Apple Inc telah merasmikan gadget terbaru mereka iPhone 6 dengan harga US$ 649 atau sekitar RM 2,400 bagi pasaran Malaysia.

Tapi tahukah anda berapakah sebenarnya kos yang ditanggung oleh Apple bagi sebuah iPhone 6? Baru-baru ini, blog teardown.com telah membongkar berapakah kos sebenar yang ditanggung oleh Apple bagi sebuah iPhone 6.

Teardown.com telah membuka iPhone 6 dan meneliti satu persatu komponen dalam gadget tersebut dan membandingkan harga komponen itu dengan harga pasaran. Berikut adalah senarai harga komponen secara kasar oleh teardown.com.

Processor Apple A8 (Qualcomm) - US$ 59.5 (RM192)
Skrin Sesentuh - US$ 41.5 (RM 134)
Komponen perhubungan (Wifi, Bluetooh, cellular, etc) - US$ 40.5 (RM130)
Kamera - US$ 16.5 (RM53)
Memori & Storage - US$14 (RM45)
Bahan luaran & kos produksi - US$ 77 (RM249)

Anggaran kos bagi sebuah iPhone 6 adalah hanya RM 803! Dan dalam matawang dollar, hanya US$ 249. Jika benar kos yang dibongkarkan oleh Teardown.com, ini bermakna Apple menawarkan harga dua kali ganda lebih mahal dari harga kos!

Tapi perlu juga diingat kos seperti warranti dan juga penyeliaan juga diambil kira dalam RM 2,400 yang dilaburkan atas sebuah iPhone 6 - sumber

Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story