Hukum Mati Menanti Per0 go1

Hukuman Mati

New Delhi – Kabinet India kelmarin meluluskan cadangan meminda undang-undang supaya hukuman mati dikenakan ke atas pesalah dalam kes rogol jika serangan menyebabkan mangsa koma atau maut.
“Kami sudah membuat keputusan dengan segera dan berharap ia membolehkan wanita rasa lebih selamat di negara ini,” kata Menteri Undang-Undang, Ashwani Kumar kepada wartawan.
Keputusan menyokong hukuman itu adalah berdasarkan cadangan satu panel yang meneliti undang-undang jenayah dalam kes serangan seksual.
Ia berikutan bantahan besar-besaran selepas seorang wanita maut selepas diperkosa secara beramai-ramai, Disember lalu.
Kuasa sebagai undang-undang
Cadangan itu memerlukan tandatangan Presiden Pranab Mukherjee untuk dikuatkuasakan sebagai undang-undang yang dijangkakan pada hari ini.
Parlimen pula perlu mengesahkannya dalam tempoh enam minggu mulai sidang seterusnya pada 21 Februari jika tidak mahu ia tertangguh.
Panel yang mengkaji undang-undang jenayah seksual diketuai bekas Ketua Hakim, J S Verma pada 23 Disember lalu, seminggu selepas kejadian rogol itu.
Mangsa kemudian dihantar ke Singapura untuk rawatan sebelum meninggal dunia pada 29 Disember lalu.
Lima lelaki dan seorang budak lelaki di bawah umur dituduh berhubung kes itu atas dakwaan membunuh, menculik dan rogol.
Perbicaraan lima lelaki itu sudah bermula di mahkamah New Delhi dengan peguam bela mengatakan mereka tidak bersalah. Budak di bawah umur terbabit belum dibicarakan.
Berdasarkan undang-undang yang ada, perogol boleh dihukum penjara selama tujuh tahun sehingga seumur hidup.
Tertuduh dalam kes rogol berkenaan hanya boleh dikenakan hukuman mati jika sabit kesalahan membunuh. – Agensi


Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story