Elak Sindrom Lawak Dalam Perhimpunan Agung UMNO

lawak UMNO

IPOH – Perhimpunan Agung UMNO 2016 hujung bulan ini mungkin yang terakhir sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), maka ia perlu diguna sebaiknya untuk mengukuhkan parti dan menyuarakan suara rakyat di peringkat akar umbi.
Sehubungan itu, para penganalisis politik berpandangan adalah penting untuk jurucakap yang dipilih mengelak ‘sindrom jenaka’ dalam perbahasan mereka walaupun merasakan ia sebagai tarikan.
Pensyarah kanan Kajian Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md. Shukri Shuib berkata kecenderungan membuat lawak dibimbangi akan memberi persepsi kurang baik kepada parti selain hanya membuang masa.
“Berucaplah sebagai orang yang berpengalaman dan hentikan membuat lawak kerana masa yang diberi itu sangat terhad, maka gunakan sebaik mungkin untuk menyampaikan perkara penting.
“Tidak dinafikan lawak itu penting lagi-lagi jika semua dalam keadaan mengantuk, tetapi kalau keseluruhan ucapan penuh dengan lawak ia langsung tidak membawa makna,” katanya ketika dihubungi Bernama di Ipoh baru-baru ini.
Selain itu, Md. Shukri berkata para pembahas perlu sedar kehadiran mereka ke perhimpunan itu berbekalkan amanah rakyat yang perlu disampaikan dengan sejujurnya.
“Jika perlu mengkritik boleh kritik tidak salah tapi biarlah yang membina sebagaimana yang sering diutarakan serta keterbukaan presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya.
Senada dengan Md. Shukri adalah Pensyarah Kanan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Madya Dr. Ismail Sualman yang berkata jurucakap hebat tidak perlu unsur jenaka untuk menarik minat perwakilan mendengar hujah mereka.
“Apalah gunanya naik di pentas tapi menghabiskan masa yang diberi dengan lawak, ia ibarat tin kosong berbunyi tiada iktibar daripada ucapan.
Ditanya mengenai isu yang mungkin dibangkitkan oleh para pembahas, Ismail tidak menolak kemungkinan kos sara hidup akan hangat diperkatakan.
Beliau berkata sebagai perhimpunan yang antara lain berperanan sebagai platform untuk merangka dasar kerajaan, tidak salah untuk jurubahas terpilih menyuarakan pandangan dan keluhan rakyat di peringkat akat umbi.
“Inilah tempat untuk perwakilan menyuarakan pandangan mereka terutama dari negeri di bawah pentadbiran pembangkang yang mempunyai banyak kekangan untuk bersuara.
“Delegasi tidak perlu takut untuk mengkritik, nyatakan apa yang terbuku tapi biarlah mengikut adab orang Melayu yang terkenal dengan berlapik, hentam tapi ada lunaknya,” saran Ismail.
Bagi Geostrategis, Azmi Hassan pula kelantangan bersuara perlu ada batasnya kerana perhimpunan tersebut bukan sahaja mendapat perhatian rakyat, malah masyarakat antarabangsa.
“Dibimbangi jika melebih-lebih ia boleh menyebabkan ketidakstabilan parti, namun jika perlu ditapis janganlah sampai terlampau mengekang,” katanya.
Tambah Azmi perhimpunan kali ini perlu menunjukkan bahawa UMNO masih kuat, bersedia dan bersatu untuk kelangsungannya serta paling penting dalam menghadapi PRU14.
Perhimpunan Agung UMNO 2016 akan berlangsung pada 29 November sehingga 3 Disember di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan dijangka lebih 3,200 perwakilan hadir. – BERNAMA




Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story