Cubaan Rompak Kedai Emas Gagal

Rompak Kedai Emas

IPOH – Sekumpulan perompak berputih mata apabila mereka dikejutkan bunyi penggera kecemasan di sebuah kedai emas di Jalan Silibin, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira pukul 9.45 pagi, sekumpulan penjenayah yang terdiri daripada lima lelaki menggunakan kereta dan motosikal sebelum memasuki kedai terbabit dengan memakai topi kaledar muka penuh bagi mengelakkan wajah mereka dicam.
Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chang Keong berkata, perompak yang menaiki motosikal bersenjatakan sepucuk pistol dan tukul besi.
“Kejadian berlaku ketika kedai terbabit baru mula beroperasi dan pada ketika itu hanya ada beberapa pelanggan sahaja di dalam kedai.
“Kejadian hanya berlaku dalam tempoh tidak sampai dua minit dan perompak tidak sempat mengambil apa-apa walaupun mereka cuba memecahkan pintu pejabat kerana penggera telah dibunyikan pekerja kedai,” katanya kepada pemberita pada sidang media di sini, semalam.
Chang Keong menambah, empat suspek melarikan diri menaiki kereta yang menunggu di luar kedai dan dua lagi menggunakan motosikal.
“Suspek menaiki kenderaan jenis Naza Citra berwarna hitam dengan nombor pendaftaran palsu serta motosikal dengan nombor pendaftaran yang masih kita semak statusnya.
“Pengawal keselamatan mengalami kecederaan akibat dipukul dengan tukul besi namun tiada kemalangan jiwa.
Kes ini disiasat Seksyen 393 Kanun Keseksaan,” katanya.
Sementara itu, seorang saksi berkata, kejadian tersebut adalah kali ketiga membabitkan kedai sama sepanjang 22 tahun dia berniaga di situ.
Saksi tersebut yang juga pemilik kedai dobi, Khairul Rofandi Jaafar, 49, berkata, dia terkejut mendengar jeritan di premis tersebut.
“Ketika saya keluar, saya melihat pengawal keselamatan di kedai emas terbabit terlantar di lantai dan saya cuba untuk membantu namun salah seorang perompak mengacukan pistol kepada saya.
“Bila mereka acu pistol saya masuk semula ke kedai dan sejurus kemudian saya dengar penggera dibunyikan serta kemudiannya perompak melarikan diri,” katanya kepada pemberita ketika ditemui semalam.
Menurutnya, sebelum ini pernah berlaku kejadian samun di kedai yang sama sepanjang beliau menjalankan perniagaan di situ. – Sinar Harian Online


Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story