Dua Maut Bot Karam Di Perairan Maluku

Dua Maut Bot Karam Di Perairan Maluku

JAKARTA – Dua maut manakala lapan lagi terselamat apabila bot yang mereka naiki karam akibat dipukul ombak besar berserta tiupan angin kencang di perairan Maluku, semalam.
Menurut Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Indonesia, kejadian itu berlaku di sekitar Pulau Moa dan Pulau Leti di barat daya Maluku pada jam 9 pagi.
Badan itu berkata, cuaca buruk yang dialami di sebahagian kawasan dan perairan di wilayah Indonesia sekarang adalah akibat pengaruh siklon tropika ‘Rusty’.
Menurut Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (BMKG) Indonesia, sijlon mengakibatkan hujan di bahagian tengah Pulau Jawa dan bahagian timur Pulau Bali, kepulauan Nusa Tenggara Barat (NTB) dan Nusa Tenggara Timur (NTT).
Siklon itu juga menyebabkan tiupan angin kencang di bahagian selatan Pulau Jawa, Bali, NTB dan NTT.
Siklon Rusty turut mempengaruhi keadaan ombak yang mencapai ketinggian antara tiga dan empat meter di Laut Flores, Laut Sumbawa, bahagian utara Laut Sawu, Laut Timor, Perairan Kepulauan Sermata, Pulau Leti, Perairan Kepulauan Babar, Kepulauan Tanimbar, Perairan Kepulauan Aru dan bahagian barat dan tengah Laut Arafuru.
Selain itu, perairan Enggano di barat Bengkulu, Perairan barat Lampung, bahagian selatan Selat Sunda, Perairan selatan Pulau Jawa hingga NTB, Perairan selatan Pulau Sumba, bahagian selatan Laut Sawu, Perairan Pulau Sawu, Pulau Rote di selatan Kupang, Lautan Hindi di barat Mentawai hingga selatan NTT juga berisiko menghadapi ombak besar setinggi antara empat dan enam meter. – BERNAMA


Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story