10 Kelebihan Wanita Jika dibandingkan Dengan Lelaki


Kelebihan Wanita Jika dibandingkan Dengan Lelaki

Kebanyakan wanita tentunya mengagumi kaum lelaki.

Tetapi beberapa penelitian menunjukkan bahawa ternyata wanita memiliki beberapa kelebihan yang mengagumkan jika dibandingkan dengan laki-laki. Perkara tersebut dirangkum oelh Cosmopolitan, dan berikut adalah kajiannya :

1. Perempuan berevolusi menjadi semakin cantik.

Sebuah penelitian menunjukkan bahawa wanita berevolusi menjadi lebih cantik, sementara laki-laki begitu-begitu saja. Dalam penelitian terhadap lebih dari dua ribu orang selama empat dekad, disimpulkan bahawa perempuan berpenampilan menarik memiliki anak 16 persen lebih banyak daripada yang berpenampilan biasa-biasa saja. Lebih lanjut lagi, ternyata kemungkinan wanita-wanita cantik tersebut memiliki anak perempuan sebagai anak pertama lebih besar 36 persen dari yang lainnya.

2. Perempuan lebih sering selamat dari kecelakaan kereta.

Hal ini menyedihkan, namun begitulah kenyataannya. Berdasarkan penelitian oleh Universiti Carnegie Mellon, di Pittsburgh, Amerika Serikat, laki-laki 77 persen lebih berisiko meninggal dalam kecelakaan kereta dibanding perempuan. Seharusnya, para lelaki berterima kasih pada wanita yang cerewet menyuruhnya mengenakan tali pinggang keselamatan.

3. Perempuan lebih mudah merasa nyaman.

Berdasarkan kajian pada dua ribu orang, ternyata wanita jauh lebih mudah membicarakan masalahnya dibandingkan laki-laki. Sebanyak 53 persen wanita membicarakan masalahnya pada kawan-kawan mereka, sementara laki-laki yang menceritakan masalahnya hanya 29 persen.

4. Wanita lebih tahan resesi.

Menurut sebuah Biro Statistik Tenaga Kerja, sebanyak 80 persen orang yang kehilangan pekerjaan, sejak Desember 2007, adalah laki-laki. Hal ini kemungkinan disebabkan kerana kelapangan pekerjaan yang dikuasai lelakilah yang paling keras terkena pengaruh resesi global. Memang memalukan, tetapi mungkin sudah waktunya kaum Adam beralih pekerjaan menjadi perawat atau guru.

5. Wanita lebih sering lulus perguruan tinggi.

Seperti kita ketahui, wanita lebih banyak berdaftar di perguruan tinggi dibandingkan dengan laki-laki. Sebuah statistik mengungkapkan bahawa laki-laki yang lulus dan mendapatkan kelulusan sarjana muda juga ternyata lebih sedikit daripada wanita. Kebanyakan laki-laki ternyata memerlukan waktu lebih lama dari lima tahun untuk menyelesaikan kuliah mereka.

6. Wanita makan lebih sihat.

Penelitian pada sekitar 14 ribu orang yang dilakukan oleh University of Minnesota, AS, menunjukkan bahawa wanita lebih banyak memilih makanan yang sihat jika dibandingkan dengan lelaki. Ketika lelaki lebih suka makan makanan sejuk atau cepat disajikan seperti daging merah dan pizza, para wanita lebih suka mengambil sejumlah buah dan sayuran ke dalam piring mereka. Memang terdengar sihat, namun wanita juga harus mengubati kegilaannya pada coklat yang sukar dihilangkan.

7. Kekebalan tubuh wanita lebih kuat.

Tidak hairan bila laki-laki bertindak seperti seorang bayi ketika mereka terserang selsema. Kenyataannya, wanita memiliki sistem kekebalan tubuh yang lebih kuat dibanding laki-laki. Ketika terjadi pertempuran dalam tubuh, wanita memiliki senjata rahsia iaitu hormon estrogen. Penelitian dari McGill University, Kanada, menunjukkan bahawa estrogen dapat mengatasi enzim yang mengganggu pertahanan tubuh terhadap bakteria dan virus.

8. Wanita berumur lebih panjang.

Di antara populasi dunia, sebanyak 85 persen orang yang berusia lebih dari 100 tahun adalah wanita. Menurut penelitian New England Centenarian, umumnya wanita hidup lima hingga 10 tahun lebih lama berbanding lelaki.

9. Wanita dapat menjadi bos yang lebih baik.

Hal ini mungkin sedikit kontroversi. Beberapa ahli dengan yakin berpendapat bahawa kaum wanita dapat menjadi bos yang lebih hebat daripada laki-laki. Hal ini disebabkan kerana wanita adalah pendengar dan mentor yang lebih baik. Selain itu, wanita juga dapat menyelesaikan masalah dengan lebih baik, dan mengerjakan dua hingga tiga pekerjaan sekaligus.

Dalam sebuah artikel Daily News, baru-baru ini, seorang ahli mengatakan bahawa saat ini perekonomian lebih berorientasi pada pelayanan, sehingga karyawan yang boleh menjadi penyemangat lebih diperlukan. Wanita dinilai sebagai penghubung yang lebih baik dibanding lelaki, serta lebih nilai dalam memberikan semangat kepada para pekerja.

10. Wanita berlabur lebih baik.

Penelitian pada 100 ribu portofolio menunjukkan bahawa pelaburan wanita lebih menghasilkan dibanding pelaburan lelaki. Perbandingannya adalah 18 persen dibanding 11 persen. Hal ini mungkin disebabkan kerana wanita lebih berhati-hati dengan keputusan pelaburannya dan berpikir untuk jangka panjang.

Tetapi, walau hebat mana pun orang perempuan, bagi Newslah, lelaki tetap saja yang layak menjadi ketua atau pemimpin sehingga ke akhir zaman. Ia sudah pun tercatat di dalam Al-Quran lelakilah yang layak  menjadi Khalifah atau pemimpin berbanding wanita.sumber

0 comments:

Post a Comment

Loading...

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story