Bekalan Minyak Masak Akan Kembali Seperti Biasa

Bekalan Minyak Masak Akan Kembali Seperti Biasa

GEORGETOWN – Bekalan minyak masak semakin pulih selepas mengalami kekurangan stok di pasaran berikutan penstrukturan semula subsidi.

Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Pulau Pinang, Mohd Nawardi Saad menasihatkan orang ramai supaya tidak membeli minyak masak lebih daripada yang diperlukan sehingga bekalan minyak masak pulih sepenuhnya.
“Sejak penstrukturan semula subsidi minyak masak, pengeluar berhenti mengeluarkan minyak masak untuk tempoh dua hingga tiga hari bagi menyesuaikan diri dengan penstrukturan semula, mengakibatkan kekurangan minyak masak buat sementara waktu,” katanya pada sidang media selepas tinjauan jabatan itu terhadap bekalan minyak masak di sini, hari ini.
Mulai 1 November, KPDNKK mengumumkan harga bagi minyak masak di dalam botol kini dijual mengikut harga yang ditetapkan oleh pengeluar manakala harga minyak masak paket satu kilogram, kekal pada RM2.50.
Mohd Nawardi juga berkata, beliau akan memastikan seluruh kedai di negeri ini menerima bekalan minyak dalam masa terdekat berikutan terdapat sedikit kelewatan penghantaran bagi bekalan minyak.
“Saya turut menyeru kepada pembekal untuk menerima semua jenama minyak masak pada masa ini bagi mengelakkan sebarang kekurangan.
“Saya faham bahawa beberapa pembekal setia kepada satu jenama tetapi kami memerlukan kerjasama daripada mereka buat masa ini,” katanya.
Sementara itu, Mohd Nawardi menggesa orang ramai melaporkan kepada pihak berkuasa jika terdapat kedai-kedai menyembunyikan bekalan minyak masak.
Operasi untuk memeriksa bekalan minyak masak dijalankan di seluruh negeri sejak 1 November, dan kini, kira-kira 50 kedai dan pembekal mengatakan mereka telah diperiksa pihak KPDNKK. – BERNAMA.




Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story