Lebih 800 polis tagih dadah


Kota Bharu: Seramai 883 daripada 130,000 anggota polis di Malaysia dikesan terbabit dengan penagihan dadah dalam tempoh tiga tahun lalu.
Pengarah Jabatan Intergriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, susulan itu pihaknya aktif mengesan anggota polis yang menjadi penagih tegar dan mereka akan dihantar ke pusat serenti di Sungai Besi, Kuala Lumpur, untuk pemulihan.
Menurutnya, antara 30 hingga 50 anggota menjalani pemulihan bagi setiap tiga bulan mengikut kewajaran.
"Setakat ini kita sedang mengumpul maklumat dan mereka yang jadi penagih tegar akan ditempatkan dulu di pusat itu selewat-lewatnya bulan depan.
"Langkah pemulihan akan membantu anggota terbabit tidak hanyut lebih jauh," katanya selepas taklimat dan penyampaian buku pelan intergriti dan kod etika di Dewan Sri Nilam Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pengkalan Chepa di sini, semalam.
Hadir sama Ketua Polis Kelantan Datuk Dr Ab Rahman dan Ketua Polis Daerah dan Ketua Jabatan Kontinjen Kelantan.
Sementara itu, Jalaluddin berkata, hanya 1.3 peratus pegawai dan anggota polis negara ini terbabit dalam salah laku sejak lima tahun lalu.
Menurutnya, antara kesalahan itu ialah dadah, pemerasan dan curi. -hmetro

Like FanPage BeritaHangat™ di https://www.facebook.com/beritahangat , dan Join https://www.facebook.com/groups/promoteblog/ untuk promote blog korang.. TQ

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story