Paderi Lega Kenyataan Mat Sabu ‘Allah Untuk Orang Bukan Islam’

Paderi Lega Kenyataan Mat Sabu 'Allah Untuk Orang Bukan Islam'

KUALA LUMPUR — Kenyataan timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu bahawa bukan Islam juga dibenarkan merujuk Tuhan sebagai “Allah” melegakan, selepas kenyataan yang bercanggah dari ketua penerangan parti Islam tersebut.
“Jaminan timbalan presiden PAS kekal dengan pendiriannya tiga tahun lalu sungguh melegakan. Kami menghormati pendirian konsistennya, dan mengagumi keberaniannya dan mengalu-alukan beliau sebagai rakan kebenaran yang ikhlas,” kata Uskup Paul Tan yang dilaporkan kepada sebuah portal berita, sehari selepas Mohamad menerangkan pendirian parti.
Semalam The Malaysian Insider melaporkan pemimpin PAS yang dikenali sebagai Mat Sabu, berkata: “Presiden PAS telah memberi kenyataan pada 2010 untuk tidak melarang agama lain selain Islam untuk menggunakan nama ‘Allah’. PAS masih kekal dengan pendirian itu.”
Untuk orang Islam di Malaysia, yang merangkumi 60 peratus dari 28 juta penduduk, mendakwa perkataan Arab itu adalah nama yang ekslusif untuk Tuhan mereka, dan bercanggah dengan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan Gereja Katolik untuk menggunakan perkataan tersebut sebagai Tuhan untuk orang Kristian dalam bahagian Bahasa Melayu akhbar mingguannya, Herald, yang dibaca kebanyakannya dari Borneo.
Tan, yang mengetuai Gereja Katolik Melaka-Johor, dilaporkan berkata Kristian di sebelah Semenanjung merasakan ini adalah satu langkah yang signifikan dalam penyelesaian mengenai isu perkataan “Allah”.
“Pandangan saya ialah semua pihak dalam parti tersebut perlu berkomunikasi, kerana pandangan ketua penerangan itu bercanggah,” katanya lagi.
Mohamad menambah bahawa presiden parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah menyuarakan pandangannya tiga tahun lalu, apabila isu ini kali pertama diperdebatkan.
Abdul Hadi yang merupakan seorang ulama Islam, dalam kenyataannya pada 7 Januari, 2010 berkata: “Kesimpulannya, kita tidak boleh menghalang mereka dari menggunakan perkataan ‘Allah’ untuk mereka, di tempat ibadat dan amalannya, walaupun maksudnya berbeza dari asal menurut bahasa kita.”
Debat dalam penggunaan perkataan tersebut di kalangan bukan Islam dihangatkan bulan lalu apabila ketua penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man secara terbuka mengatakan perkataan “Allah” dalam Alkitab, kitab Injil yang dialihbahasa ke bahasa Melayu, tidak memberi maksud yang sebenar dengan perkataan tersebut.
“Pendirian PAS mengatakan perkataan tersebut harus menggunakan perkataan ‘Tuhan’ dan bukan ‘Allah’ untuk menunjukkan maksud sebenar teks tersebut,” katanya sehari selepas Krismas.
Tuan Ibrahim berkata kedua-dua Kristian dan Islam mungkin terkeliru dengan perkataan “Allah” yang digunakan dalam Alkitab.
Beliau memberi pandangan tentang kenyataan yang dikeluarkan oleh rakan Pakatan Rakyat (PR) dari DAP, Lim Guan Eng, yang mengatakan dalam perutusan hari Krismasnya untuk membenarkan semula perkataan itu digunakan dalam kitab Injil berbahasa Melayu tersebut, dan membenarkan kitab itu dihantar ke Sabah dan Sarawak, yang mewakili 9.2 peratus penduduk Kristian di Malaysia.
Tahun-tahun kebelakang ini orang Islam dan Kristian telah berdebat dengan penggunaan perkataan “Allah”, di mana orang Islam mengatakan perkataan itu seharusnya ekslusif untuk mereka memandangkan Islam adalah agama monotheistik dan “Allah” merujuk kepada Tuhan untuk orang Islam.
Penghantaran melalui kapal Alkitab, kitab Injil berbahasa Melayu untuk Kristian Bumiputera, telah dihalang dan dirampas di pelabuhan, sebelum kerajaan membenarkannya pada tahun 2011.
Perdebatan di mahkamah mengenai isu perkataan “Allah” masih belum diselesaikan, dengan Gereja Katolik masih dihalang dari menggunakan perkataan tersebut dalam akhbar mingguannya, walaupun keputusan Mahkamah Tinggi membenarkannya pada 31 Disember, 2009.
Ini kerana Kementerian Dalam Negeri pada 2010 membuat rayuan ke atas keputusan Mahkamah Tinggi, dan sejak itu mahkamah tidak membuat sebarang keputusan untuk menetapkan tarikh untuk perbicaraan.
Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata PR akan berbincang pada 8 Januari mengenai isu tersebut. - The Malaysian Insider

0 comments:

Post a Comment

 
Design by BeritaHangat™ | Bloggerized by BeritaHangat™ - Premium Blogger Themes | BeritaHangat™ Hot Story